laatste dag sengigi - Reisverslag uit Tanjungan, Indonesië van Monique Haak - WaarBenJij.nu laatste dag sengigi - Reisverslag uit Tanjungan, Indonesië van Monique Haak - WaarBenJij.nu

laatste dag sengigi

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 Augustus 2014 | Indonesië, Tanjungan

Opnieuw auto gehuurd. We willen een traditioneel Sasak dorp zien en ikat-weven, dus hebben met dezelfde taxichauffeur een cultureel toertje geregeld. De kinderen zijn in prima stemming, kennen de afspraak: sochtends iets bekijken, smiddags zwemmen en relaxen/filmpje kijken. We rijden opnieuw door Ampenan en Mataram en komen daarna op onze eerste bestemming: een pottenbak-dorp. Er worden hier de meest prachtige vazen gemaakt en vanalles anders dat he met klei kunt maken. Viggo en Julie mogen elk aanschuiven en een figuurtje uitzoeken om op de rond draaiende schijf te maken samen met een pottenbak ibu. Dat is een leuke bezigheid voor beiden waar je helemaal geen taal voor nodig hebt. Erg leuk. We moeten natuurlijk wel wat geld geven. En vervolgens lopen we dus met natte figuurtjes van klei rond :-).
Als we de toonzaal bekijken willen ze wel erg graag verkopen. Irriteert een beetje. We hebben ons 1 meter hoog masker al, dus we besluiten ons niet te laten verleiden. We zien wel aantal mooie dingen, maar hoe krijg je het allemaal thuis.
Daarna gaan we naar een traditioneel Sasak dorp waar ikat geweven wordt. Mooi om te zien. Erg arm daar. Ze werken in een coöperatie wat goed is, zo verdienen niet alleen de gidsen geld, maar heeft t hele dorp baat bij toeristen en verkoop van ikat. Honderden draadjes die met allerlei bamboe stokken gescheiden blijven. Mooie figuurtjes erin. Julie mag helpen, Viggo niet. Weven is nou eenmaal vrouwenwerk. Viggo snapt t wel.
We willen aan het eind niks kopen. De lappen die ze verkopen zijn te klein voor onze tafel. En als sjaal zie ik het niet zitten. Er zitten wel een paar mooie lappen bij, maar wat moet je er dan mee? En ze zijn ook niet heel goedkoop. We besluiten een mooi bedrag aan de coorperatie te schenken, dat wordt toch niet helemaal begrepen of gewaardeerd.
Daarna nog tempel bezocht. Smiddags gezwommen en boekje gelezen. En eens wat luxer uit eten! Voor de tweede keer deze vakantie een glas wijn besteld en deze keer is die lekker!

• 11 Augustus 2014 - 13:38

Henk:

Al een oplossing bedacht hoe je het grote masker in NL krijgt? Verschepen?